úterý 7. června 2016

Vietnam - Saigon a delta Mekongu

Za šest dní opouštíme Vietnam a na seznamu jsou ještě tři zastávky s čímž se pojí mnoho hodin v autobuse. Jako první máme v cestě malé klidné městečko Mui Ne, kde se nám tak libilo, že jsme si pobyt prodloužili o jeden den. Jen díky radě cestovatele Joe jsme se dozvěděli o oáze klidu a míru, 10 km severně od města, v podobě stylového hostelu na pláži Long Son. Rychle jsme se hodili do klidu a užívali si teplé, čisté moře a spalující slunce, co nás všechny překvapivě rychle zbarvilo do ruda. To nás ale neodradilo od večerního běhu podél pláže, jelikož místní strava (a pitný režim) se na nás začíná nemile podepisovat. Parádní místo, spousta mladých lidí v něm, to by nebylo, aby se nezapařilo. Manažer,klučina ze Zélandu, všechny pozval na drink a vlákal do karetní hry ústící v panákovou bitvu. Trochu jsem se bála o svou netrénovanou výdrž, ale naštěstí se v pravý čas zvolnilo tempo a hra se pro některé změnila v pokr, pro jiné v debatní kroužky.

Nechce se nám, ale valíme dál na jih. V Ho Chi Minovově městě neboli Saigonu trávíme noc a pak si ještě zajíždíme 120 km jižně do delty Mekongu. Zde jsme vsadili na tip jiné cestovatelky, co nám doporučila místní průvodkyni Thao (fb: canthotouring with suzan. bui. 14). Nabídla nám zajímavý 24h program za $60 na hlavu, my to riskli a rozhodně to stálo za to. Lokála s dobrou angličtinou jsme si přáli celou dobu a tak jsme ji zasypali otázkama od kultury, přes komunismus až po vaření. První den nás vzala lodí po řece do manufaktury sázení zeleniny a bylinek. Vše začíná v malinké trubičce ze stočeného banánového listu, která je naplněna spálenýma rýžovýma slupkama jakožto hnojivo. Do toho se vmáčknou dvě semínka a už za tři dny jim díky teplému a vlhkému počasí vyraší rostlinky, co se pak přesadí do většího. Kousek vedle stála stará a mlátička na rýži, kam si místní obyvatele chodí mlít rýži pro vlasní potřebu. Primární funkce spočívá v oddělení zrna rýže od slupky, z kterou pak zatápějí a popel se použije jako hnojivo.  Do toho začalo pršet a vybavená průvodkyně nám rozdala plášťenky. Loďkou nás převezli na local market, kde jsme koupili jídlo na večeři včetně jedné kuriozní suroviny. Další zajímavost nám ukázala jedna pani u stánku s kokosama, co měla stroj na strouhání dužiny. V podstatě přitlačovala půlku kokosu k ostré roztočené hlavici a do přiloženého sáčku padala drť, z níž se pak dá vymačkat kokosové mléko. Následovala návštěva  budhistického chrámu v lesích a na úplný závěr jsme se plavili do domu, kde bydlí rodiče a babička naší průvodkyně Thau.
Po relaxu nad vynikající vietnamskou kávou začaly přípravy velkolepé večeře. Chystalo se šest chodů: pasta z grilovaných lilků s jarní cibulkou, vařená ryba ve voňavé omáčce, salát z květů banánovníku, kuřecí omáčka s bambusem a placky z rýžové mouky namáčené do kokosového mléka. Vrcholem hostiny byly dvě grilované krysy. Po té co jsme v ulicích měst viděli bezpočet hlodavců, by nás ani nenapadlo to jíst, ale Thau řekla, že tyhle jsou chytané na rýžových polích a patří mezi pochoutky. No a nakonec byly krysy velmi dobré, takové lepší kuřátko.

Druhý den zvoní budík v 5. ráno a hurá na floating market, nejvetší plující trh v deltě Mekongu. Snídaně na loďce, ananas, káva, bageta a rušný pohyb plavidel prodávajících ovoce, zeleninu a občerstvení. Kvůli přehlednosti je na přídi každého plovoucího stánku bambusová tyč se zavěšeným prodejním produktem. Nejvíc frčely ananasy, dýně, sladké brambory, zelí a melouny. Další poučné vylodění se koná ve výrobně rýžových nudlí (Pho). Základem je rozemletá rýže spojená s tapiokou (škrobový výtažek z kořene rostliny podobné sladké bramboře), směs se namočí do vody , pod tlakem zbaví vody a následně s přidáním vody vytvoří tekuté těsto. Následně se nad párou zpracují tenké placky, které se pak suší pár hodin na slunci a ve finále se strojově nakrájí. Na poslední zastávce - ovocném sadu, se procházíme mezi rostoucíma ananasama, mangana, papayama, dračím ovocem, durianem a jinou exotikou. Po poledni sedáme do autobusu směr Saigon, plni dojmů, nových poznatků a šťastně naladěni.

Do odletu zbývá 20 hodin, to je ještě čas na procházku městem. Nejdřív dáváme refresh v hostelu a pak tisk letenek a e-víz do Kambodži (mnou sjednávaných), načež se ukazuje, že Ivetě tam uvedli špatné datum narození. Posíláme email s žádostí o rychlé opravení a doufáme, že tam v neděli večer ještě někdo bude. Zvedá se vítr, ženou se deště, soukáme se do pláštěnek a přebíháme do nejbližší restaurace s levným točeným pivem. Prohlídka Ho Chi Minova města probíhá až ráno. Bulváry s luxusními hotely a značkovými obchody jsou svědectvím francouzského kolonialismu, něco takového jsme v Hanoji neviděli. Město působí zápaďácky, všude reklamy, na přechodu nekličkujeme jen mezi skútry a taxíky, ale je tu i více osobních aut. S Vietnamem se loučíme vynikající masovou bagetou s bylinkama za 15 Kč a letíme vzhůru novým dobrodružstvím sousední Kambodži.