neděle 15. července 2018

Napříč Britskou Kolumbií

Ze západu na východ je BC rozdělena podél hranice s USA na čtyři regiony. Ty dva západní jsou již za námi (Vancouver Island a Lower Mainland - Vancouver city). Přes zbývající Okanagan a Kootney míříme do provincie Alberta, kde leží Canadian Rocky Mountains.
Nejedeme střemhlav nejrychlejší cestou, ale volíme pozvolné poznávací tempo. Přes malý region Okanagan jedeme střídavě v řízení celý den. Podnebí a terén tu vyhovuje hlavně farmářům, kteří tady ve velkém vybudovali ovocné sady a vinice. SezOna třešní právě začíná, ale nám tentokrát na letní brigádu čas nezbývá.
Region Kootney dobýváme 27. června a odpolední návštěvou městečka Nelson zahajujeme jeho zevrubnější průzkum. Kootney jakožto předhůří Skalnatatých velikánů disponuje šlušným outdoor hřištěm (jezera, hory,..).
Počasí na následující dny je nejisté. Probouzíme se do deště a ještě ve spacákách plánujeme návštěvu knihovny a komerčních horkých pramenů. U snídaně ale déšť ustává a my se rozhodneme nejdřív mrknout jak vypadá začátek trailu v Kokanee Glacier Provincial Park. Nahoře zrovna vychází jedna rodinka s dětma, jejichž cílem je horská chata. To nám dodádvá kuráž a už se balíme na dva dny. Plány se nám mění z hodiny na hodinu. Aby to nebylo divoké jen na trase, tak na tamním parkovišti straší v noci dikobrazi a ožírají vše gumové na vozidlech. Dle sousedního vozu obtáčíme spodek auta pletivem a upevňujeme klackama. Jen co se vyškrábeme k horskému plesu objevuje se sníh a přichází déšť. Zpět se nám už nechce. Komu toto počasí rozhodně nevadí, jsou svišti. Leží vyvalení na špičkách balvanů, koukají do údolí a občas si i pískou. V kluzkém sněžném svahu nad jezerem předbíháme rodinku. Jsme celí promočení. Nemáme pláštěnky, sněžnice ani návleky, ale když to zvládnou oni my fňukat nemůžeme. Vstupujeme do bílého údolí, značení žádné. S každým druhým krokem se boříme hluboko a občas se propadneme až do potoka. Po čtyřech kilometrech Martin hlásí konec trápení, chata na obzoru. A ne jen tak ledajaká. Jsme jako v Jiříkově vidění. Vstupní chodba vyhřátá, kancelář rangera prázdná (je na obchlzce) a pak to přijde. Veliká kuchyň s veškerým vybavením včetně elektrospotřebičů, jídelna a obývák s gaučem. My co si na zádech táhneme vlastní plynovou bombu s rendlíkem jsme takový komfort opravdu nečekali. Později dochází rodinka i správce objektu. Při rychlém mítinku platíme 25 na hlavu a dozvídáme se, že v potoce pod jezerem je turbína a elektřiny je teď nadbytek a že horká sprcha není problém. Po partičce skreblu a piva co jsme si dotáhli ssebou spíme jako beránci. Druhý den si v suchém dopoledni ještě vyšlápneme nkousek dál na původní horskou chatu z roku 1896 Slocan Cabin, která slouží jako muzeum. Po polévce spěcháme zpět dolů. S prvními kroky se vrací i deštivé přeháňky. Cesta zpět je rychlejší protože teď už víme i kudy vede. Auto nedotčeno, můžeme jet zaslouženě do hotsprings.

K druhému většímu výšlapu jsme se nejprve převezli trajektem přes jezero a pak stokilometrovou zktratkou po offroad cestě do městečka Kimberley. Ve visitor centre jsme narazili na super týpka co nám toho spoustu poradil. Na jeho doporučení jsme také zakoupili sprej na medvědy, což je ultrasilný pepřák, který máš v případě útoku nastříkat zvířeti do očí. Všichni ho tu nosí, nikdo ale nikoho kdo by ho už použil. Počasí je stále nejisté takže následující den, což zrovna vychází na státní svátek Kanadad day bude výšlap k přírodním horkým pramenům. Ještě večer se autem přiblížíme 40km k začátku trailu v Purcevell conservacy provintial park a vítá nás déšť a komáři.
Ráno je jen pod mrakem a my optimisticky vyrážíme směr horké proudy. Střídají se pásy lesa a luk. V lese je to trochu opičí dráha protože po zimě leží v cestě spousty popadaných stromů a lesní služba to ještě nestihla na sezonu prořezat. Louky jsou pro nás ale horší. Vegetace je vysoká, mokrá a trčí do stezky. Za pár minut jsme nacucaní tak, že kaluže už nemá cenu přeskakovat a potoky bereme napřímo. V poledne přicházíme do oázy par a horkých pramenů. Vana už je napuštěná, jen trochu zregulovat teplotu kamenou hrází a pohoda může začít. Víno, sendvič, déšt a po hodině jsme zahřátí ažaž. Návrat berem pěkně z ostra, abychom moc nevychladli a neprochladli. Další velké dobrodružství na nás čeká v nedalekých Rockies.